Iași

4 Products

Filters
  • CONSTANTIN CURECHERIU

    CONSTANTIN CURECHERIU
    Tezaur Uman Viu – 2013
    Creator de măști, performer al Jocului Cerbului, meșter fluieraș
    ________________________________________
    Un om pentru care iarna nu e anotimp, ci destin
    În satul Sticlăria, din comuna Scobinți, iarna nu începe niciodată atunci când ninge, ci atunci când dintr-o gospodărie pornește sunetul adânc al fluierului și, odată cu el, ecoul unor pași care pregătesc trezirea Cerbului. În acest univers cu rădăcini străvechi trăiește Constantin Curecheriu, născut la 11 septembrie 1948, un om pentru care tradiția nu este un cuvânt, ci o datorie, o identitate și o formă de a fi.
    A crescut într-o familie numeroasă, copil al Elenei și al lui Gheorghe, într-o gospodărie în care munca, rânduiala și datinile erau firești, iar iarna aducea, an de an, un spectacol al întregului sat. În această lume, copilul Constantin a înțeles devreme că masca nu este un simplu obiect, ci un chip al spiritelor care au străbătut timpuri, generații și povești.
    ________________________________________
    Primele întâlniri cu meșteșugul – un copil și un cerb de lemn
    Avea doar zece ani când a învățat să confecționeze prima mască de cerb, sub îndrumarea lui Gheorghe Hrițcu, meșter recunoscut în sat. Pe atunci, lemnul de tei era mai mult decât o materie primă — era începutul unui dialog între copil și tradiție. Constantin învăța cum se alege bucata potrivită, cum se sculptează forma semirotundă a capului, cum se creează un maxilar mobil care, în timpul jocului, produce sunetul acela unic, clămpănitor, care face ca masca să prindă viață.
    Pe măsură ce creștea, meșteșugul îi devenea al doilea glas. La doar 17 ani, în 1965, a confecționat primul fluier. Iar la 20 de ani, în 1968, a avut curajul să iasă pentru prima oară cu Cerbul în afara satului — la Tulcea — moment care avea să îi deschidă un drum lung de festivaluri, aplauze și recunoașteri.
    ________________________________________
    O artă care pulsează – măști, lemn, piei, culori și simboluri
    Mascile de cerb create de Constantin Curecheriu sunt mai mult decât obiecte ritualice. Sunt construcții elaborate, în care fiecare element are un rost clar. Lemnul de tei, ales de la rădăcina copacului, este sculptat după șabloane transmise de meșteri vechi, iar coarnele prind formă prin migală și intuiție. Mecanismul maxilarului mobil — o trăsătură definitorie a măștilor sale — transformă Cerbul într-un personaj viu, impresionant, care cucerește publicul dintr-o singură privire.
    Trupul măștii este acoperit cu piei de capră sau de oaie, iar purtătorul este îmbrăcat în covoare de lână țesute manual, decorate cu motive florale, în care trandafirul roșu domină compoziția. Capul Cerbului este împodobit cu batiste cusute, mărgele, oglinzi, hurmuz și canafi — elemente care aduc lumină, culoare și ritm în timpul jocului, transformând meșteșugul într-o adevărată orchestră vizuală.
    Pentru Constantin Curecheriu, fiecare mască este o poveste. O bucată dintr-o lume care nu se vede mereu cu ochiul liber, dar care se simte atunci când Cerbul își ridică fruntea, clămpănește din maxilar și pornește în pasul ritualic în fața publicului.
    ________________________________________
    Jocul Cerbului – o moștenire care se învață din mers
    Constantin nu este doar creator de măști, ci și performer al Cerbului. A purtat masca ani la rând, în sat și în localitățile vecine, de la Hârlău la Ruginoasa, de la Târgu Frumos la Cotnari. Aparițiile sale sunt amintite cu admirație atât de comunitatea din Sticlăria, cât și de cei care l-au întâlnit la festivaluri de datini și obiceiuri de iarnă. Uriașa și strălucitoarea mască de Cerb nu îl ascunde, ci îl dezvăluie — îl arată ca pe un om pentru care tradiția este un fel de a respira.
    A fost invitat în parade, manifestări culturale, târguri naționale și internaționale, iar Cerbul din Sticlăria a ajuns astfel până la București, Iași, Bacău, Vaslui, Flămânzi, Vrancea, dar și peste hotare — în Franța, Germania, Republica Moldova și Italia. Fiecare plecare a fost o ocazie de a duce cu el un fragment din identitatea satului.
    ________________________________________
    Mâinile care construiesc, suflul care cântă
    Pe lângă măștile de cerb, Constantin Curecheriu este un talentat constructor și interpret de fluiere. A realizat instrumente pentru formațiile de fluierași din Sticlăria, Deleni și Coșarnița (Republica Moldova), devenind astfel un punct nodal în păstrarea muzicii tradiționale locale. Din mâinile lui au plecat fluiere care au dus mai departe sunetul Moldovei — clar, profund, nealterat.
    În atelierul din gospodărie, printre lemne, șabloane și unelte, Constantin a format și două dintre cele mai importante ajutoare ale sale: fiii Mihai și Andrei-Ionuț. Ei lucrează astăzi alături de tatăl lor, ducând mai departe tehnicile, gesturile și rânduielile care definesc masca și jocul Cerbului.
    ________________________________________
    Un om care formează comunități
    Meșterul nu s-a oprit niciodată la arta pe care o stăpânește. A simțit mereu nevoia de a-i aduce pe ceilalți în jurul său. Astfel, tot datorită lui există astăzi formațiile de fluierași — copii și adulți — din Sticlăria. A devenit, fără să își propună, un lider cultural, un om în jurul căruia se strânge comunitatea atunci când vine vorba de tradiție.
    În propria gospodărie, a întemeiat o colecție muzeală cu obiecte etnografice, deschisă copiilor și elevilor care vor să înțeleagă cum arată trecutul viu. Pentru mulți dintre ei, vizitele la Constantin Curecheriu au fost primele întâlniri autentice cu patrimoniul imaterial al Moldovei.
    ________________________________________
    O viață întreagă sub semnul tradiției
    Constantin Curecheriu este un om în care tradițiile și-au găsit locul firesc — în gesturi, în ateliere, în decorațiuni, în sunet, în mâini și în voce. A participat la zeci de festivaluri, a primit numeroase diplome și recunoașteri pentru prezențele sale la manifestările de iarnă din Iași, Hârlău, Pașcani, Târgu Frumos, Vaslui, Bacău, Vrancea, Flămânzi și București. A fost invitat în orașe mari din Europa și în comunități românești de peste hotare, ducând cu el Cerbul care pare să vorbească o limbă doar a lui.
    Astăzi, la peste șapte decenii de viață, Constantin rămâne un reper — un meșter, un performer, un părinte al tradițiilor locale și un om al cărui nume este rostit cu respect în întreaga zonă Hârlău–Târgu Frumos–Ruginoasa.
    ________________________________________
    De ce este un Tezaur viu
    Pentru că tot ce face este mărturia unei tradiții care, fără el, s-ar pierde.
    Pentru că a învățat meșteșugul de la zece ani și l-a dus la rang de artă.
    Pentru că a transmis mai departe tehnicile, sensurile și simbolurile jocului Cerbului.
    Pentru că a clădit comunități, a format oameni, a ridicat satul Sticlăria pe harta tradițiilor.
    Pentru că în mâinile lui lemnul prinde glas, iar masca prinde viață.
    Constantin Curecheriu este unul dintre acei oameni rari în care trecutul nu se conservă — se trăiește.

  • DUMITRU IFRIM

    DUMITRU IFRIM
    Povestea unui meșter care a ridicat lutul la rang de destin
    Rădăcini în pământul din care se naște lutul
    În satul Schitu Stavnic, ascuns între dealurile domoale ale Moldovei, oamenii au trăit dintotdeauna în vecinătate cu lutul. Acolo, unde argila are o culoare roșiatică și o aromă umedă pe care o simți imediat ce cobori către lutării, s-a născut și Dumitru Ifrim. Pentru el, lutul nu a fost niciodată doar o materie, ci o formă de memorie. Era materia din care înaintașii săi își făceau vasele de apă, oalele pentru lapte, străchinile pentru mâncare, dar era și pasul spre o lume artistică în care simplitatea devenea meșteșug.
    A crescut într-o familie numeroasă, cu părinții Vasile și Anița și cu ritmurile firești ale unui sat în care tradițiile nu erau negociabile, ci transmise firesc, prin gesturi și exemple. A învățat carte puțină, doar atât cât îi permitea școala din Slobozia – dar școala cea adevărată avea să fie cu totul alta: roata olarului, focul cuptorului, lutul greu și rece.
    Ucenicia: intrarea într-o lume veche
    Tânăr fiind, Dumitru Ifrim a intrat pentru prima dată într-un atelier de olar. Acolo, printre meșteri care lucrau în liniște, și-a dat seama că olăritul nu este doar o meserie, ci un rit. A învățat întâi cum se taie lutul din pământ, cum se frământă și se lasă la odihnit, cum se simte sub degete consistența lui potrivită. Apoi a trecut la pasul următor: roata acționată cu piciorul, cea care te obligă la un ritm interior, la o respirație calmă și la o concentrare care nu se dobândește ușor.
    Olarii satului l-au primit între ei, iar în gesturile lor aspre și precise, Dumitru a descifrat secrete vechi. A pornit încet, modelând vase simple, fără decoruri elaborate, învățând mai întâi regularitatea formelor. Cu timpul, însă, a câștigat în îndemânare, devenind unul dintre cei mai respectați tineri meșteri din întreaga zonă a Voineștiului.
    Un meșter care lucra cu răbdarea lumii
    Lutul lui Dumitru Ifrim nu era spectaculos prin decorații, ci prin puritatea formelor. Vasele sale erau, în marea lor majoritate, utilitare – oale pentru gătit, căni, castroane, străchini. Unele aveau doar un strat de smalț roșu, pregătit cu migală după rețete vechi, dar altele purtau, discret, un ornament tradițional: linii vălurite, incizate cu colțul ficheșului, sau modelate cu „potlogul”, un instrument vechi din Podișul Central Moldovenesc.
    Focul era ultimul judecător al muncii sale. În cuptorul din lemn, vasele prindeau viață, își schimbau culoarea și rezistența. Dumitru știa să asculte cuptorul: trosnetele, timpii de ardere, culoarea fumului – toate îi indicau dacă lucrarea sa va rezista sau nu. Era un dans între om și materie, între tradiție și răbdare.
    Un drum dus până la capăt
    Cu trecerea timpului, Dumitru Ifrim a devenit una dintre vocile importante ale olăritului din Moldova. A participat la numeroase târguri de meșteșugari – la Iași, la Hârlău, la Vaslui, la Bârlad, la Roman, la Pârcovaci –, ducând cu el nu doar vase, ci o întreagă poveste a locului. A străbătut țara cu lucrările sale și, uneori, și hotarele ei, fiind apreciat pentru autenticitatea și simplitatea stilului său.
    Deși nu se considera un artist, era privit ca atare. Meșterii îl respectau pentru acuratețea formelor, iar specialiștii în etnografie pentru fidelitatea față de tehnicile tradiționale. Comunitatea din Voinești îl privea ca pe un păstrător de meșteșug, un om care ține satul ancorat în trecut fără să-l izoleze de prezent.
    Moștenirea lăsată celor care vin după el
    Viața lui Dumitru Ifrim s-a încheiat mai devreme decât ar fi meritat, dar moștenirea lui a continuat. A transmis tot ceea ce știa unuia dintre fiii săi, Daniel, care lucrează astăzi cu tinerii din Slobozia, ducând mai departe meșteșugul olăritului tradițional.
    Astfel, roata olarului s-a rotit mai departe, deși mâinile care au pornit-o nu mai sunt. Dar tot ce a învățat Dumitru – răbdarea, iubirea pentru lut, știința focului, respectul pentru tehnicile arhaice – s-a transformat în învățătură pentru alții. În felul acesta, el rămâne prezent în fiecare vas care iese acum din atelierul familiei, în fiecare copil care pune pentru prima dată mâna pe lut.
    Un loc în memoria culturală a Moldovei
    Meșterii nu trăiesc prin monumente, ci prin lucrările și discipolii lor. Dumitru Ifrim a intrat în categoria Tezaurelor Umane Vii tocmai pentru că viața lui a demonstrat că tradiția rămâne atât timp cât există oameni care să o practice. Oale simple, roți de lut, cuptoare arhaice – toate acestea formează universul unui om care a trăit cu discreție, dar cu o putere de creație rară.
    În fiecare târg în care a expus, în fiecare cuptor în care a ars lutul, în fiecare copil care privea fascinat roata, Dumitru Ifrim a sădit câte o fărâmă din ceea ce a însemnat pentru el identitatea locului său. Prin acest efort, Schitu Stavnic rămâne astăzi nu doar un sat, ci o vatră de meșteșug viu.

  • GHEORGHE ANDREI

    Andrei Gheorghe – Olarul din Poiana și moștenirea ceramicii negre moldovenești
    Originile unui meșteșug vechi
    Andrei Gheorghe s-a născut la 24 martie 1938 în satul Poiana, comuna Deleni, județul Iași, într-o familie în care tradițiile locului aveau o forță aparte. Părinții săi, Neculai și Natalia Andrei, au crescut patru copii, iar meșteșugurile satului se învățau, ca în orice comunitate rurală de altădată, direct în gospodărie.
    Poiana și Deleni nu sunt sate obișnuite: sunt două dintre cele mai vechi centre de ceramică din Moldova, cunoscute pentru vasele utilitare negre, nesmălțuite, realizate prin două arderi – una oxidantă și una reducătoare, tehnică ce conferă ceramicii culoarea specifică.
    Aici a crescut Gheorghe, într-o lume în care roata olarului nu se oprea aproape niciodată, iar căruțele încărcate cu vase străbăteau cândva cătunele moldovenești.
    Formarea unui meșter
    A urmat patru clase la școala primară din sat, dar adevărata educație a primit-o în atelierul olarilor. Încă din copilărie a fost atras de lut și de roata care transforma pământul în obiecte folositoare. În comunitate circulă un principiu pe care îl repetă și astăzi: oala nu se face „din privire”, ci din cunoaștere, răbdare și experiență.
    Acestea au fost temeliile formării sale ca meșter.
    Ceramica din Poiana-Deleni a fost consacrată în întreaga regiune datorită unor olari celebri, între care Toader Nica ocupa un loc aparte. În acest mediu exigent și competitiv s-a format și Andrei Gheorghe, devenind, în timp, unul dintre ultimii și cei mai reprezentativi continuatori ai acestei tradiții.
    Ceramica neagră – identitatea unei comunități
    Vasele create de el sunt recunoscute prin culoarea gri închis și prin decorurile albe realizate cu var, numite „înflorături” sau „închistrituri”. Contrastul puternic dintre negru și alb conferă fiecărei piese un caracter sobru, dar elegant, ușor de recunoscut în gospodăriile moldovenilor.
    Aceste vase au fost folosite generații la rând pentru apă, lapte, ciorbă, dar și în contexte rituale. Unele dintre cele mai căutate sunt „moșoaicele”, vase destinate pomenilor dedicate strămoșilor. În imaginarul local, combinația dintre negru și alb trimite la solemnitate, dar și la speranță, un echilibru simbolic care reflectă ciclul vieții.
    Produsele realizate de Andrei Gheorghe au ajuns în colecții particulare și în muzeele etnografice din țară, devenind martori ai unei vetre de olari care, altfel, risca să se stingă odată cu timpul.
    Atelierul și locul său în comunitate
    Gheorghe a lucrat zeci de ani la roată. Cei care l-au întâlnit vorbesc despre răbdarea și rigoarea cu care modelează lutul, dar și despre felul în care explică tinerilor fiecare etapă a procesului.
    În fiecare vară, atelierul lui primește vizitatori, copii și tineri care vor să înțeleagă cum ia naștere oala de Poiana. Fiecare dintre ei învață direct de la meșter, punând mâna pe lut, simțind rotația discului și descoperind tehnica veche de generații.
    Prin aceste întâlniri, el a contribuit la formarea noilor generații din sat, transmițând un meșteșug aflat în prag de dispariție.
    Târguri, expoziții și recunoașteri
    Ani la rând, Andrei Gheorghe a fost o prezență constantă la târgul național de ceramică „Cucuteni 5000” de la Iași, eveniment ce reunește cei mai importanți olari ai țării. Vasele sale erau printre cele mai căutate, iar meșterul era privit cu respect de către specialiști și de către publicul larg.
    Munca lui a fost recompensată prin numeroase premii și diplome oferite de instituții culturale și organizații de profil, confirmând calitatea și autenticitatea activității sale.
    În 2022, statul român i-a acordat titlul de „Tezaur Uman Viu”, la categoria prelucrarea lutului, recunoaștere ce marchează o carieră de peste șapte decenii.
    Transmisia meșteșugului către viitor
    Andrei Gheorghe a format generații de tineri, prin tabere de creație organizate în sat și prin îndrumarea directă oferită celor atrași de olărit. A împărtășit cu generozitate toate etapele meșteșugului și a rămas un reper pentru comunitate.
    În Poiana, numele lui este rostit cu respect. În lipsa unor școli formale, el a devenit un „profesor” pentru cei dornici să ducă mai departe tradiția ceramicii utilitare moldovenești.
    O viață dedicată lutului
    Andrei Gheorghe este unul dintre ultimii mari olari ai Moldovei și un simbol al unei lumi în care lucrurile se făceau cu migală, responsabilitate și bucuria muncii bine făcute.
    Prin vasele sale negre, decorate cu var, prin talentul transmis generațiilor tinere și prin rolul său în păstrarea identității locale, el rămâne o figură esențială a patrimoniului cultural imaterial al Moldovei.

  • Ifrim Vasile Daniel

    Urmaș al unei celebre familii de olari din Schitu Stavnic, comuna Voinești, județul Iași. La doar 34 de ani, Daniel Ifrim duce mai departe numele familiei de olari din care provine, precum și tradiția centrului de olărit de la Schitu Stavnic, participând la târgurile de meșteri populari organizate în zona Moldovei. Este, de asemenea, un colaborator permanent al Muzeului Etnografic al Moldovei, în realizarea activităților educative: ateliere adresate elevilor și preșcolarilor sau demonstrații în cadrul manifestărilor în aer liber.
    Fiu al regretatului Dumitru Ifrim, Daniel a moștenit de la acesta îndemnarea și plăcerea meșteșugului transformării bulgărelui de lut în oală. Păstrând modul de realizare tradițional, tipologia formelor consacrate în acest centru de olărit și sistemul de ardere arhaic, realizează ceramică roșie cu caracter utilitar: căni, ulcele, ulcioare, oale de sarmale, chiupuri pentru umplut borș etc.